Van onderen!!!

9 januari 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 9 januari: Vandaag gaan we verder naar Queenstown. Dat is alweer onze laatste stop op onze rondreis... :-( Het is maar een uurtje rijden vanuit Wanaka, dus dat valt gelukkig wel mee! Onderweg stoppen we even op het hoogste punt vóór Queenstown. Gunnar doet op de parkeerplaats even zijn best om te zorgen dat we de 1100m halen ;-) We kiepen nog net niet om! We hebben mooie uitzicht over de vallei en Queenstown. Ook zien we een vliegtuig tussen de bergen doorvliegen op de aanvliegroute naar de stad. Dat moet een bijzondere vlucht zijn. Stiekem hopen we dat wij zondag ook zo vliegen! ;-) We gaan op weg naar een goudmijn, maar eerst stoppen we even bij de Kawarau bridge, waar ze bungeejumpen. Gunnar staat te popelen om te gaan, maar als hij gaat, willen de jongens ook en dat wordt een dure grap! Even sparen dus voor de volgende reis naar Nieuw-Zeeland! ;-) We rijden verder naar het Goldfields mining centre. Hier kunnen we zien hoe der in de goudmijn werd gewerkt. We lopen over het terrein heen en zien de huisjes waarin ze mijnwerkers woonden en hoe ze werkten. Er wordt ook veel verteld over de geschiedenis van het goudzoeken in dit gebied, die begon rond 1862. Er werd toen in heel Otago goud gevonden, maar rond 1870 trokken veel mijnwerkers naar de Westkust. Daarna kwamen de Chinezen, die er ook nog veel vonden. Dit is te zien aan de Chinese huisjes, die er nog staan. Het is deze middag erg heet en op een gegeven moment zijn we Tijn kwijt. Hij blijkt verkoeling te hebben gezocht in één van de huisjes. Slim van hem! Op dit moment is er ook nog goud te vinden en volgens een gids gaan ze binnenkort weer starten in een deel van het gebied. Natuurlijk kunnen we ook ons eigen fortuin gaan zoeken met de goudpan. Na een paar pannen te hebben doorzocht in de hitte, geef ik het op. Sem heeft echter de goudkoorts te pakken en is niet meer te stoppen! We moeten de pan bijna uit zijn handen rukken! ;-) We rijden terug naar Queenstown en gaan op zoek naar onze camping na wat inkopen te hebben gedaan. We hebben geen keuken in onze cabin, dus maken gebruik van de gemeenschappelijke keuken, waar we ook ons maaltje opeten. We genieten van onze op één na laatste fles NZ-wijn! Dat zullen we toch wel missen, want die smaken heerlijk hier!